Az ősz beköszöntével nemcsak a hőmérő higanyszála kúszott lejjebb, hanem a családok hangulata is borúsabbá válhatott. A szeptemberi becsengetés fogalma sok otthonban a szorongás és a stressz szinonimájává vált. Ez a láthatatlan teher egyformán nehezedik a szülők vállára és a gyermekek lelkére. S. Tóth Márta Mindset NLP Mentor, kommunikációs szakértőnk segítségét kértük abban, ásson mélyebbre, hogy megérthessük a jelenség gyökerét. Így olyan gyakorlatias megoldásokat tár fel olvasóink számára, amelyekkel a tanévkezdés nem egy csatatér, hanem egy izgalmas, új kaland kezdete lehet.
Az iskolakezdés körüli feszültség egy komplex, többtényezős jelenség, amelynek megértéséhez mindkét oldal, a szülői és a gyermeki perspektíva alapos vizsgálata egyaránt szükséges.
Minden a logisztikán múlik?
„Egy szülő számára az augusztus vége gyakran egyet jelent egy végtelennek tűnő teendőlistával kezdi szakértőnk. A tanszerek beszerzése önmagában is komoly anyagi és logisztikai kihívás, amely a mai gazdasági helyzetben fokozott terhet ró a családokra.” A füzetek, tollak, táskák útvesztőjében bolyongva a szülő már eleve egyfajta teljesítménykényszer alatt áll: mindent időben és a legjobb minőségben biztosítani a gyermek számára. Mindezeken felül ott van az időmenedzsment-zsonglőrködés. A nyári, lazább napirendet felváltja a percre pontos reggeli készülődés, a délutáni különórák és a házi feladatok felügyeletének korszaka.
Ez a váltás a szülőktől is komoly mentális átállást követel. „Olyan, mintha egy jól működő, de pihenőn lévő gépezetet kellene újraindítani, ami az első hetekben rengeteg energiát emészt fel” – meséli Anna, egy kétgyermekes édesanya, aki szerint a legnagyobb stresszfaktor a bizonytalanság. „Vajon az új tanító néni megértő lesz? Sikerül a gyereknek beilleszkednie az új osztályba? Hogyan fogja bírni a megnövekedett terhelést?”
Mint kommunikációs szakértőnktől megtudhattuk, ez az empátiás stressz, a gyermek jövőjéért való aggódás az egyik legnehezebb teher. A szülő saját, múltbéli iskolai élményei – legyenek azok pozitívak vagy negatívak – szintén aktivizálódhatnak, és tudat alatt is befolyásolhatják a helyzethez való hozzáállását. „Ha a szülő feszült, azt a gyermek megérzi. Ez a kimondatlan szorongás könnyen átragad a fiatalabb generációra, létrehozva egy negatív érzelmi spirált a családon belül” – mondja S. Tóth Márta.
Mik a leggyakoribb félelmek és kényszerek iskolakezdés idején?
Míg a szülő a külső kereteket igyekszik megteremteni, a gyermek a belső viharaival küzd. Számukra az iskolakezdés az ismeretlenbe való belépést jelenti. „Különösen igaz ez az elsősökre, akik az óvoda biztonságos, játékközpontú világából egy strukturált, szabályokkal teli rendszerbe csöppennek – folytatja a szakértő. De a felsőbb évesek is szoronghatnak az új tanároktól, a nehezedő tananyagtól vagy a közösségen belüli hierarchia változásaitól.”
A leggyakoribb gyermekkori félelmek közé tartozik a beilleszkedési nehézség („Lesznek barátaim?”), a teljesítményszorongás („Mi lesz, ha nem tudom megcsinálni a leckét?”), és az elválás az otthon biztonságától. Ezek a félelmek gyakran nem szavakban, hanem testi tünetekben öltenek testet. „A reggeli hasfájás, fejfájás, étvágytalanság vagy az alvászavarok mind-mind intő jelek lehetnek, amelyek mögött mélyen gyökerező szorongás húzódik. A gyermek viselkedése is megváltozhat: ingerlékenyebbé, visszahúzódóbbá vagy éppen dacosabbá válhat” – fejti ki S. Tóth Márta Mindset NLP Mentor.

Hogyan kezeld a stresszt és keretezd át a mindennapokat?
A jó hír az, hogy a tanévkezdéssel járó stressz nem egy elkerülhetetlen rossz, hanem egy kezelhető kihívás. Néhány tudatosan alkalmazott technika mindkét fél számára megkönnyítheti ezt az időszakot, szakértőnk ezeket az alábbiakban foglalta össze.
Szülői eszköztár:
- Önreflexió és önnyugtatás: az első és legfontosabb lépés a saját szorongásaink felismerése és kezelése. Vegyünk egy mély lélegzetet, és tudatosítsuk: a mi nyugalmunk a gyermekünk biztonságérzetének alapja. Ha mi magabiztosan és pozitívan állunk a helyzethez, az átragad rá is.
- Kommunikáció, de nem faggatózás: beszélgessünk a gyermekkel az érzéseiről! A „Félsz az iskolától?” típusú, direkten rákérdező formulák helyett használjunk inkább nyitott kérdéseket: „Mire vagy a legkíváncsibb az új iskolában?”, „Szerinted mi lesz a legjobb az idei évben?”. Meséljünk saját, pozitív iskolai élményeinkről, ezzel normalizálva a helyzetet.
- Az átkeretezés művészete: a Neuro-Lingvisztikus Programozás (NLP) egyik alapelve, hogy a valóságunknak nem a tények, hanem az azokhoz kapcsolt érzések és gondolatok adnak keretet. Változtassuk meg a keretet! Az „Újra kezdődik a stresszes iskola” narratíva helyett használjuk a „Kezdődik egy új, izgalmas kaland” megközelítést. A tanszervásárlás ne egy nyűg legyen, hanem egy közös, ünnepi készülődés, egy új fejezet nyitánya.
- A „Horgony” technika (NLP): keressünk egy múltbeli, pozitív élményt, amikor a gyermekünk magabiztos és bátor volt (pl. egy sportverseny, egy sikeres fellépés). Idézzük fel ezt az emléket közösen, majd egy specifikus érintéssel (pl. a vállának megérintése) „horgonyozzuk le” ezt a pozitív érzést. Iskolakezdés előtt, egy szorongó pillanatban ez az érintés segíthet előhívni a bátorság és a magabiztosság érzését.
Gyermeki eszköztár:
- A „Gond-doboz”: készítsünk közösen egy kis dobozt, ahová a gyermek egy papírra lerajzolva vagy leírva „beleteheti” a félelmeit. Ez a szimbolikus cselekedet segít vizuálisan is elkülöníteni a problémát önmagától, és csökkenti a belső feszültséget.
- Légzőgyakorlat a „lufival”: tanítsuk meg a gyermeknek, hogy amikor feszült, képzelje azt, hogy egy nagy lufit fúj fel. Lassan, az orrán keresztül szívja be a levegőt, majd a száján keresztül, hosszan fújja ki, mintha a lufit töltené meg a rossz érzéseivel. Ez a egyszerű technika azonnal csökkenti a pulzust és oldja a stresszt.
- A napirend vizualizálása: a bizonytalanság egyik legjobb ellenszere a kiszámíthatóság. Készítsünk közösen egy színes, képes napirendet az első hetekre, ami lépésről lépésre bemutatja a reggeli rutintól kezdve az iskolai napon át a délutáni játékig tartó folyamatot. Ez a vizuális mankó biztonságot ad.
- Fókusz a pozitívumokra: minden este szánjunk öt percet arra, hogy megbeszéljük, mi volt a három legjobb dolog, ami aznap történt az iskolában. Ez a pozitív pszichológiai gyakorlat segít a gyermeknek áthelyezni a fókuszt a nehézségekről az örömteli pillanatokra, és hosszú távon egy optimistább szemléletmódot alakít ki.
„Az iskolakezdés stressze valós és megterhelő lehet, de nem leküzdhetetlen. Tudatos odafigyeléssel, nyílt kommunikációval és néhány egyszerű, bárki által elsajátítható mentális technikával a szeptemberi becsengetés valóban azt jelentheti, amit kellene: egy új lehetőségekkel teli, izgalmas fejezet kezdetét a gyermek és a család életében egyaránt” – mondja a szakértő.
A kiegyensúlyozott szülő mellett tehát, a gyermek is kiegyensúlyozottabb: kölcsönhatásban élünk a gyermekeinkkel és a természettel.
S. Tóth Márta – Mindset NLP Mentor, kommunikációs szakértő
Fiatalokat és családokat támogató programok – NLP-vel és modern pszichológiával a kiegyensúlyozottabb jövőért: https://www.stothmarta.com/hu/portfolio/fiataloknak-es-szuleiknek/
Ha sikeresebben és boldogabban szeretnéd megélni a hétköznapjaid, kövesd Mártát Facebookon, Youtube-on és Instagramon is!
Eredeti bejegyzés: mozaikvilag.hu