Sokszor tapasztalunk stresszt azáltal, hogy túl sok dolgot kellene csinálnunk egyszerre. Talán nem is az a fontos, hogy milyen sok a dolgunk, inkább az, hogy milyen jól tudunk tervezni ezekkel.
A mai társadalomban folyamatosan bombáznak bennünket az elvégzendő dolgokkal. Mindenki az időnket és figyelmünket követeli. Könnyű túlterheltté válni, ha nem vagyunk biztosak abban, hogyan tartsuk kézben a követeléseket és irányítsuk magunkat. Tehát milyen alternatívák jöhetnek szóba: elmenni egy eldugott helyre a hegyek közé vagy a holdra? Természetesen nem. Létezik olyan alternatíva, amely nem vesz igénybe túl sok időt és valóban segítséget nyújt a prioritások és az időgazdálkodás terén.
Ha olyan vagy, mint a legtöbb ember, akkor azt mondod, hogy elfoglalt vagy és úgy tűnik, hogy nem jut elég időd a dolgaidra. Nincs elég órád egy héten arra, hogy mindent megcsinálj, amit terveztél. A fájdalmas valóság az, hogy ha lenne még egy nap a héten, akkor is egyszerűen csak több feladatot vállalnál és ugyanolyan frusztrált lennél, mint most. Nem mennyiségi hanem szervezési problémával küzdesz. A naptárad irányít Téged és nem Te a naptáradat.
Hogyan veheted át az irányítást a naptárad felett, amikor mások nagyobb hatáskörrel rendelkeznek nálad és általad be nem tervezett dolgokat írnak elő a számodra? Remek kérdés! Mielőtt ezzel foglalkoznánk, tárjuk fel mit tehetünk, hogy visszaszerezzük a naptárunk feletti irányítást.
Mindannyiunknak vannak történések az életében. Valójában nagyon sok dolgunk van az éleben, ezért szükséges priorizálni fontosság és feladatkör alapján. Általában ezt automatikusan csináljuk és nem sokat gondolkodunk rajta; ez csak az élet természetes része, ugye? Meg kell csinálnunk a dolgokat és erre vannak sokkal célravezetőbb lehetőségek.

Képzeld el, hogy veszel egy viszonylag rövid időszakot és meghatározod mit kell teljesítened arra alapozva, hogy mi a fontos és milyen felelősségi köröket kell betöltened, hogy megkapd a kívánt eredményt a megadott idő alatt. Hogy is néz ki ez? A legtöbb embernek elképzelése sincs, mert nem az általános gyakorlat az életben. Ezen folyamat szükségessége szülte a projektmenedzsment szakmát.
Vannak olyan dolgok, amiket most kell megcsinálnunk; vannak amelyeket hamarosan; és vannak melyeket végül mindenképpen meg kell tennünk. Ez az a három alaphelyzet mellyel általában dolgozunk a mindennapjainkban. Ha nem vagyunk tudatában annak, hogyan kell ily módon rangsorolni a dolgokat, akkor mindenképpen hasznos lenne megvizsgálni őket ebből a megvilágításból is. Van különbség a sürgős, fontos és szükséges között.
Most csak arról fogunk beszélni, hogyan fókuszálj azonnal a sürgősre, főleg azért mert az a tendencia, hogy ez okozza a legnagyobb stresszt az életünkben. Amikor stressz alatt állunk nem gondolkodunk annyira tisztán, mint ahogy kellene és rossz döntéseket hozunk. A megoldás kulcsa: kézben tartani a stresszt, hogy kezelni tudjuk mekkora nyomást engedünk be az életünkbe. Miután megoldottuk ezt a területet, a fontos és a szükséges alkalmazkodik. Ez az önszabályozás módszertana.
Minden este ülj le és írd le azokat a dolgokat, melyeket el kell végezned másnap. Találd ki mit tudsz ebből a listából delegálni és kinek. Ha ez lehetséges próbáld meg lerövidíteni a listát 5 dologra, amiért személyesen te vagy a felelős. Ez hasznos lesz a számodra. Először is térképezd fel a napot a fejedben mielőtt megtörténik; más szóval készítésd elő. Másodszor, proaktívan kezeld a napot. Ez bizalmat ad és a következő napon céltudatosabb leszel. Tudom, hogy nem mindenki “listás” ember. A cél, hogy felkészült légy másnap, nem pedig hogy professzionális listakészítővé válj.
Amint szánsz körülbelül 15 percet arra, hogy megtervezd a napod, nyomban meg fogod érteni hogy mennyi szabadság rejlik benne ahhoz, hogy más feladatokat is el tudj végezni. Tegyük fel például, hogy néhány feladatot korábban elvégeztél, mint vártad. Amikor valaki megtalál, hogy segíts neki valami másban, megkérdezheted, hogy ez mennyi időt vesz igénybe és ennek megfelelően érdemes meghoznod a döntést. Segíthetsz azonnal és ajánlhatsz alternatív időkeretet is, mint mondjuk a holnapi napot és este felírhatod a listádra a következő napi teendők közé.

Ha az új feladat sürgős , akkor már kellő gondosságot fordítottál a feladatok elsőbbségének meghatározására és jól felkészültél arra, hogy tájékozott döntést hozz. Látod már, hogy milyen lehetőségeid vannak a változás okozta stressz minimálisra csökkentésében? Ez az előkészület fokozza az önbizalmadat, ami mások számára is nyilvánvalóvá válik majd.
Túl egyszerűnek tűnik? Azért mert az is. A legtöbb ügyfelem érezte a külső és belső nyomás okozta feszültséggel járó problémákat. Ezen egyszerű gyakorlat igazi gyöngyszemmé vált számukra. Próbáld ki néhány héten keresztül és nézd meg az eredményeket. Biztos vagyok benne, hogy egy idő után felfedezed a gyakorlat értékét és a mindennapi rutinod részévé válik.
A coachingban és az NLP-ben rengeteg módszer és eszköz található, melyek hozzásegítenek ahhoz, hogy hasznosabban gazdálkodj az időddel. Vedd fel velünk a kapcsolatot még ma és engedd, hogy megmutassam, hogyan lehet időd mindenre.